Xelion gebruikersinformatie

Meest gestelde vragen

Algemeen

Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben. Neem hiervoor contact op met de afdeling systeembeheer op het nummer 088-6161616.

Dit komt mogelijk door de software van Jabra die beschikbaar is voor de headsets, bij het installeren van de headsets krijg je de optie om de software Jabra-direct te installeren. Dit is software die niet essentieel is voor het gebruik van de headset en kan gebruikt worden voor het aanpassen van diverse voorkeuren (zoals een ringtone). Deze software werkt niet altijd goed samen met Xelion en kan ervoor zorgen dat de verbinding tussen de headset en de PC met enkele seconden wordt vertraagt en dat de knoppen op de headset (bijvoorbeeld voor het opnemen van een gesprek) niet werken. Wij adviseren iedereen met deze headsets daarom de software niet te installeren of anders te verwijderen.

Een gebruiker kun je laten toevoegen door Samson IT. Je kunt contact opnemen met de afdeling systeembeheer via support@samson-it.nl of 088-6161616, zij zullen er voor zorgen dat er een extra gebruiker aangemaakt wordt.

Download hier de handleiding of neem contact op met de afdeling systeembeheer via support@samson-it.nl of 088-6161616.

Met de Xelion Telefooncentrale, is het mogelijk om Hotdesking in te stellen.

Hotdesking wil zeggen, het (tijdelijk) doorzetten van een telefoonaansluiting naar een ander toestel.

Voorbeeld:

  •  Gebruiker1 heeft aansluiting1 op zijn/haar toestel (toestel1) ingesteld.
  • Gebruiker2 heeft aansluiting2 op zijn/haar toestel (toestel2) ingesteld.

Gebruiker1 wil tijdelijk (bijvoorbeeld een ochtend), op de kamer van gebruiker2 gaan zitten, en toch zijn eigen aansluiting daar ontvangen.
De moeilijkste optie is nu, om het toestel1 los koppelen, en het op de plaats van toestel2 neer te zetten.
Met hotdesking is dat niet nodig.
Doormiddel van een “Speeddial” (dat wil zeggen: een verkorte code), welke je kunt invoeren op een willekeurig ander toestel, kun je de aansluiting naar dat toestel “Doorverbinden”
Gebruiker1 voert de code, om zijn aansluiting te hotdesken, in op toestel2.
Vanaf dat moment staat aansluiting1 doorgeschakeld naar toestel2.
Aansluiting2 zal ook nog evengoed op toestel2 binnenkomen, net als dat aansluiting1 ook nog binnenkomt op toestel1.
Er kan voor gekozen worden om de Hotdesking na een bepaalde tijd automatisch uit te schakelen (bijvoorbeeld aan het einde van de dag), of om dit zelf handmatig te doen (door dezelfde speeddial opnieuw in te voeren).

Quality of Service (QoS) is de verzamelnaam voor de technieken die ervoor zorgen dat telefonieverkeer op een netwerk gegarandeerde bandbreedte krijgt toegewezen. Hierdoor beïnvloedt het overige internetverkeer de VoIP telefoongesprekken niet.

Normaal gesproken is er binnen een netwerk voldoende bandbreedte aanwezig voor VoIP telefonie en overige data. Echter bij intensief gebruik (veel downloaden en uploaden) of indien er een langzame internetverbinding gebruikt wordt, is het aan te raden om telefonieverkeer voorrang te gaan geven binnen het bedrijfsnetwerk.

De licentiekosten worden per maand/gebruiker in rekening gebracht. Tevens worden er eenmalige kosten in rekening gebracht voor het aanmaken en configureren van een gebruiker.

Samson IT is een multidisciplinaire IT bedrijf, wij helpen je graag met de volgende diensten:
– internverbindingen
– Microsoft 365 abonnementen
– (cloud) werkplekken en servers
– systeembeheer
– ontwikkeling van software

Indien je geïnteresseerd bent in één van bovenstaande diensten kan je contact met ons opnemen via support@samson-it.nl of 088-6161616.

Installatie

In de meeste gevallen is het porteren van een telefoonnummer mogelijk binnen 5 werkdagen.

In de inventarisatiefase zullen wij samen met jou controleren of het huidige netwerk geschikt is voor VoIP. Indien dit niet het geval is bieden wij ondersteuning om de gewenste veranderingen door te voeren en het netwerk VoIP-ready te maken.

Voor VoIP telefonie ofwel “bellen over het internet” is het belangrijk dat je een toestel hebt dat aangesloten kan worden op het internet. Deze mogelijkheid hebben traditionele toestellen niet. Indien je over een VoIP-ready toestel beschikt, kunnen deze in veel gevallen hergebruikt worden.

Een VoIP telefooncentrale biedt geavanceerde mogelijkheden voor het routeren van inkomende gesprekken. Dit betekent dat je in een zogenaamd belplan kunt aangeven wanneer welk telefoongesprek door wie moet worden afgehandeld. Deze routering kun je door het gebruik van verschillende tijdsintervallen per dag en tijdstip anders laten verlopen.

Samson IT heeft een stappenplan om een klant aan te sluiten zodat je precies weet wat je kan verwachten!

Stappenplan implementatie Xelion

Om het hele traject naar het “Go Live” moment zo efficiënt mogelijk te laten verlopen hebben wij dit opgedeeld in onderstaande stappen. Samen met jou maken wij een passende planning. De doorlooptijd van het gehele traject bedraagt normaal gesproken tussen de één dag en zes weken.

  1. Plaatsen Xelion Phone System
    Het Xelion Phone System wordt in jullie virtuele netwerk (of virtualisatie omgeving) geplaatst; er wordt een (publiek) IP adres aan de centrale toegekend, de interne DNS zone file wordt aangepast en de benodigde poorten worden opengezet in de firewall. Via een testnummer kan de werking van de centrale getest worden
  2. Definiëren gespreksroutering (inrichting Xelion)
    Niet de techniek, maar jullie wensen zijn bepalend voor de inrichting van de centrale. Wij helpen je de wensen te vertalen naar een duidelijk schema, waarin precies is aangegeven hoe de centrale zal worden ingericht. Dit schema is onmisbaar voor het uitvoeren van beheerderstaken
  3. Aanvragen trunk (voor uitgaand bellen)
    Nog zónder de nummerportering in gang te zetten wordt er een SIP trunk aangevraagd; binnen enkele dagen is deze trunk gereed voor gebruik. Deze trunk is reeds gekoppeld aan de bedrijfsnummers, dus uitgaand kan er gebeld worden met het eigen nummer als “afzender”! Er is nog geen enkele aanpassing gemaakt in het huidige telefoonsysteem
  4. Configuratie Xelion Phone System
    De volledige inrichting en de configuratie van de trunk(s) door Samson IT
  5. Testen
    Er kan nu inkomend (test nummer) en uitgaand (eigen nummer) gebeld worden. Dit kan door één of meerdere gebruikers getest worden; op alle werkplekken waar getest gaat worden, wordt de SoftPhone geïnstalleerd of evt. een IP Phone geplaatst. Na een week wordt een testrapport opgeleverd. Op basis hiervan maakt Samson IT de laatste aanpassingen
  6. Uitleg gebruik Xelion door Samson IT; “train de trainer”
    Samson IT zal een korte training in het gebruik van de Xelion verzorgen; dit kan aan de “key gebruikers” zijn, maar desgewenst ook aan alle gebruikers. Ook kunnen wij een training voor beheerders verzorgen, zodat je de configuratie van de Xelion zelf kan aanpassen wanneer de organisatie daar behoefte aan heeft
  7. Indienen aanvraag nummerportering
    Alles staat klaar voor Go Live; de nummerportering wordt in gang gezet. Dit proces is normaal gesproken binnen 10 werkdagen afgerond; enkele dagen vóór de portering is bekend op welke datum en tijd de portering plaats zal vinden.
  8. Nummerportering; Go Live!
    Je maakt vanaf heden gebruik van Xelion!

Mobiele App

De Xelion App is te downloaden in de Apple App store en Google Playstore.

Download hier de uitgebreide handleiding van Android en IOS

Uiteraard kan je ook altijd contact met ons opnemen op het nummer 088-6161616.

De mobiele Xelion App maakt het mogelijk voor iedere gebruiker om de vast mobiel (VAMO) integratie te gebruiken.

Wat zijn de voordelen van VAMO :

  • eenvoudig je vaste telefoonnummer doorzetten naar je mobiel
  • (uit)bellen met je mobiel met het telefoonnummer van kantoor

In combinatie met Xelion wordt dit nog mooier:

  • (onderweg) toegang tot het Xelion adresboek
  • zien welk nummer je belt terwijl het gesprek is doorgezet via kantoor
  • automatische gespreksopname, ook als je onderweg bent
  • wallboards bekijken onderweg
  • presence van collega’s real-time kunnen zien, ook of ze in gesprek zijn

Al deze functionaliteiten zijn beschikbaar voor zowel iPhone  en Android gebruikers.